Arbeidsrecht is dat gebied van de wet dat betrekking heeft op werkgelegenheid. Dit heeft betrekking op uitspraken en precedenten die zijn ontworpen om de rechten van werknemers en de organisaties waarvoor ze werken te beschermen. Dit helpt om de relaties tussen vakbonden, werkgevers, werknemers en sollicitanten voor bedrijven te regelen.

Het arbeidsrecht kan verder worden onderverdeeld in twee categorieën. Dit zijn respectievelijk ‘individueel arbeidsrecht’ en ‘collectief arbeidsrecht’. De eerste hier verwijst natuurlijk naar de wetten met betrekking tot het recht van een individu op zijn werkplek, terwijl de laatste verwijst naar de relaties tussen werknemers, bedrijven en vakbonden.

Veel hiervan zal draaien om wat bekend staat als ‘arbeidsnormen’, de vastgestelde normen die voor werknemers wettelijk worden verwacht voor elke werknemer en omvatten zaken als minimumloon, werktijden en meer.

Er zijn veel organisaties en individuen betrokken bij de regulering en handhaving van het arbeidsrecht. In de Verenigde Staten is dat de US Employment Standards Administration, een agentschap in de Verenigde Staten dat zich bezighoudt met het maken en naleven van arbeidswetten. Ondertussen kunnen arbeidsrechtadvocaten door werknemers en vakbonden worden gebruikt als bemiddelaars en adviseurs, of om hen te helpen zaken te doen en hen voor de rechtbank te vertegenwoordigen. Als u bijvoorbeeld het gevoel had dat uw arbeidsvoorwaarden niet voldeden aan de arbeidsnormen, of dat uw contract illegaal was beëindigd, of dat u op de werkplek een vorm van intimidatie of misbruik heeft opgelopen, dan kunt u de diensten van een arbeidsadvocaat inhuren. om een ​​vergoeding proberen te ontvangen.

Het belangrijkste kenmerk van het arbeidsrecht in de meeste gebieden is dat de rechten van beide partijen en hun verplichtingen worden vastgelegd in de arbeidsovereenkomst. Vanaf dit moment zullen zowel de werkgevers als de werknemers ernaar streven hun verplichtingen in het contract na te komen en elke inbreuk kan voor de rechtbank worden betwist.

Er zijn echter wetgevingen en wetten met betrekking tot wat er in het contract staat en er zijn bepaalde dingen die volgens het gemene recht niet kunnen worden overeengekomen. Als u bijvoorbeeld merkt dat u zich ‘gevangen’ voelt in een baan, kan het zijn dat uw werkgever niet het recht heeft om u in dienst te houden en dat u vrij bent om te vertrekken. In een dergelijke situatie zou het raadzaam zijn om een ​​arbeidsadvocaat in te schakelen om uzelf uit die situatie te helpen. Dat kan natuurlijk een arbeidsrecht advocaat Rotterdam of elders zijn.

Tegelijkertijd is het vaak nodig dat organisaties in een contract zogenaamde ‘essentialia negotii’ (of ‘essentiële voorwaarden’) opnemen om ervoor te zorgen dat zaken zoals de duur van hun dienstverband, hun loon, hun vakantietoeslag (lees) enz. vastliggen. Zo kan een arbeidsadvocaat inhuren niet alleen nuttig zijn om uw werkgever aan te vechten of om zijn eisen te betwisten – maar ook om te beslissen of de voorwaarden van een contract wel of niet aanvaardbaar zijn.